Smile like you mean it

Okej, kan någon trevlig människa berätta för mig vad som är hela poängen med skolfoton?
Jag kan förstå att det är kul att ha ett kort på klassen som man gick i, men varför göra en så big deal utav det?
"Mormor och Farmor ska få kort så dem ser hur ni ser ut", yeah right! Seriöst, det är både enklare och billigare att ta fram sin egna kamera eller låna grannes för att ta kort på sina barn. Men nej, istället så tvingar föräldrarna sina barn att sätta på sen den nästan oanvända skjortan eller den nya fina klänningen och sen ska de stå helt rakt uppochner under tiden att en fotograf tar så där en miljon bilder på dem, och allt detta för att man ska kunna se hur de såg ut när de gick i skolan.

Men det är liksom bullshit rakt igenom. För vilken människa går runt i sina finaste kläder en helt vanlig dag i skolan?
Nej just det. Så låt ungen ha på sig den där slitna tröjan som han har gått runt i hela veckan och skicka sedan bilden till mormor så att hon ser vilket charmtroll till barnbarn det är hon har.

Och den här nya idiotiska idén om att de kanske ska ändra bilderna i photoshop innan de skickar ut dem, vad är det för skit?
Vad gör det om ungen har ett plåster på ena kinden eller om tonåringen har fått en ny finne kvällen innan? Man ska ju inte behöva lägga ner en massa tid på att ta bort det. Och ofta att det inte kommer att göra så att korten kostar ännu mer?
Jag menar okej att man kammar sitt barn lite extra mycket dagen till ära om det känns bra, men det känns väldigt onödigt att hålla på och ändra hans/hennes utseende och så bara för ett kort som i alla fall tas en gång om året.

Sen det här med själva fotograferingen. "Du ska stå där och du ska stå där." "Händerna rakt ner." "Säg omelett!" "Och så ler vi stort." "Sträck på ryggen, vinkla huvudet hit, se in i kameran, gör si och så och för guds skull, LE!"
Yes, man gör som man blir tillsagd och litar på att fotografen vet vad han/hon gör, men ändå visar det sig när man väl får bilderna att man ser ut som ett vrak, med det där tillgjorda leendet och håret som alltid lyckas ligga helt fel.

Så... vad är poängen med att man ska göra allt för att se bra ut på ett kort en gång om året?
Det enda som föräldrarna gör är ett tappert försök att få sin son/dotter att se bra ut så att de kan skicka ut bilderna till alla avlägsa släktingar och få skryta lite om vilka underbart söta barn man har.

Vårat nästa klasskort blir i alla fall en plojbild, och kommer bli så fett med skoj!

Kommentarer
Postat av: Vampyr <3

Du har så fett rätt! <3

Skolfoton kan dra någonstans!

Ploj + 9C = SJUKT BÄST!

2008-09-20 @ 00:09:31
URL: http://silently.blogg.se/
Postat av: Frida (svartvitinutii)

Woho, jag har hittat din blogg (Jag vet, den stod på din info, men så smart är inte jag, förns idag, då jag hittade den)

Det här inlägget håller jag faktiskt med dig om.

Jag förstår inte varför man ska le, ha fina kläder på sig och fixa sig som en jävla idiot bara för skolfotots skull.

Nu hade vi iofs också spexfoto, då kunde man ju faktiskt se ut lite som man ville.

Vilket jag gjorde.

Men annars måste man alltid hålla på och fixa sig och usch vad det inte är kul.

Värst är det när man ska kolla igenom brorsans skolkatalog (Han är 11, går i femman)

Och där alla dom ungarna är uppklädda.

Dom är fan barn! Jag tycker man kan ta.. kort mer i barnmiljö då, för det skulle bli så mycket gulligare och man skulle bli stoltare över att ha en bild på sin bror på väggen, i plånboken, i skåpet, eller vad man nu har det.

Så jag håller med dig!

2008-10-16 @ 21:12:53
URL: http://fyllminmunmeddin.blogspot.com

Fyll i här:

Detta heter jag:
Remembralls?

Här är min email

Och här är min blogg:

Jag tycker så här:

Trackback
RSS 2.0